חוזרים לביה"ס: כך תהפכו את הבית לסביבה מעודדת למידה

בעידן בו כמות הילדים שסובלים מבעיות קשב וריכוז, הקושי של ההורים לגרום לסייע להם ללמוד בבית עולה. במדריך הבא נסביר מה ההשפעה של עיצוב הבית בכלל ועיצוב אזור למידה בפרט, על יכולות הלמידה של ילדיכם.

ארז פולק
עודכן לאחרונה: 27.08.2019
צבעי

אחד האתגרים הגדולים מולו עומדים הורים לילדים בגיל בית ספר בכלל ולמתבגרים בפרט, טמון בניסיון ליצור בבית סביבה מעודדת למידה.

אם בשנות השמונים ותשעים ההורים שלנו הסתפקו בהתקנת ספרייה ובשלב מאוחר יותר בקניית מחשב, היום המגמה משתנה לגמרי. תפקיד ההורים כספקי אמצעי למידה בלבד חולף לו מהעולם, ואת מקומו תופס תפקיד חדש, יצירתי ומשמעותי הרבה יותר.

בעיות של קשב וריכוז

אם בעבר רק 3% מהאוכלוסייה אובחנו כסובלים מהפרעות קשב וריכוז, המספרים היום מגיעים לכשליש מכמות תלמידי בית הספר והסטודנטים שמאובחנים כסובלים מהפרעת ADHD.

בעיות ריכוז הן כבר לא נחלתן הבלעדית של ילדים ומבוגרים שאובחנו כסובלים מ – ADHD.

הגישה המקובלת היום בעולם הפסיכולוגיה היא שרק אחוז קטן מהמאובחנים בהפרעת קשב סובלים מבעיה קוגניטיבית שמקשה עליהם להתרכז.

הנחת העבודה בקרב פסיכולוגיים ואנשי חינוך היא שהעלייה בכמות האבחונים לא מעידה על ירידה כוללת ביכולות הקוגניטיביות של הילדים באופן כללי, אלא על כך שיש ילדים שמצליחים להשתעמם בכיתה מבלי להפריע ויש ילדים שמצליחים פחות.

הילדים שמאובחנים כסובלים מהפרעת קשב וריכוז יהיו ברוב המקרים הילדים שמתקשים להתמודד עם אותן מטלות משעממות שדורשות מהם ישיבה ממושכת וחוסר פעילות.

אחרי שעות ארוכות בהן הילדים יושבים בכיתה, הם מגיעים הביתה וכהורים אנחנו דורשים מהם להכין שיעורים, ללמוד למבחנים ובקיצור, להמשיך לשבת. איך עושים את זה?

כשליש מהילדים סובלים מבעיות קשב וריכוז

צרו תנאי למידה אופטימאליים לילדיכם

אם בעבר הורים נהגו ללחוץ על הילדים שלהם להכין שיעורי בית וללמוד למבחנים בשיטות של מקל וגזר ותפקדו בעיקר כשוטרים מול הילד, גישות החינוך החדשות תופסות את ההורה כמלווה ותומך.

"אם לא תלמד אין טלוויזיה", זו אמירה בעייתית, שכן היא טומנת בחובה את הסחת הדעת שגם כך קיימת בראשו של הילד.

במקום לעבוד בשיטה המיושנת שתהפוך את חוויית הלמידה של הילד למעיקה, צרו עבורו תנאי למידה אופטימאליים.

לפי המלצות משרד החינוך, שתי הדרכים היעילות ביותר ליצירת תנאים כאלו, הן בהגדרת אזור למידה ובצמצום פיתויים, ולא פחות חשוב, במעורבות הילד בתהליך:

צרו סביבת למידה מוגדרת: יש לייחד מקום קבוע להכנת השיעורים שיאפשר למידה יעילה. (לא בהכרח חדר הילדים).

מקום שקט, ללא גירויים מסיחים (טלוויזיה דולקת, אקווריום, טלפון), ובזמינות לחומרי העזר שהוא זקוק להם: כלי כתיבה, ספרים, מחשבון וכדומה.

חשוב למצוא מקום קבוע בו הילד יוכל ללמוד. המקום הזה צריך להיות שקט, חף מגירויים כמו טלוויזיה למשל, ונגיש לכלי העזר הנחוצים כמו כלי כתיבה, מחשב וכולי.

המקום הזה לא חייב להיות החדר בו הילד יישן, אך אם זה בכל זאת אותו חדר יש לתחום אותו עיצובית בדרכים בהן ניגע בהמשך.

צמצמו פיתויים: בנו לילדכם סדר יום שכולל את מטלות הלימודים, עיסוקי פנאי, חוגים וכולי. תלו לוח על קיר אזור הלמידה הנבחר ובנו את המערכת יחד עם ילדכם.

תנו לילד הרגשה שהזמן שלו חשוב, ועזרו לו לפתח תחושת ביטחון נוכח הלו"ז שנמצא מול עיניו ובשליטתו.

אפשרו לילד לקחת חלק בבחירת המקום: האלמנט החשוב ביותר בתהליך הוא ההבנה שהמקום אמור לשרת את הילד, ולא הילד הוא שאמור לשרת את המקום.

כל ילד יודע מה עוזר לא להתרכז ומה מפריע לו. יש ילדים ששקט מוחלט מסייע להם ללמוד, ויש ילדים שדווקא רעשי רגע או שמיעת מוזיקה עוזרת להם.

לא כל מה שעוזר לכם להתרכז יהיה יעיל גם לילדכם, ולכן כדאי להיות פתוחים וקשובים לילד בעיצוב אזור הלמידה שלו.

אזור הלמידה לא חייב להיות בחדר

הילדים לומדים בחדר? עשו סדר

עם כל הרצון שלכם ליצור לילדיכם סביבת למידה ייחודית, סביר מאוד שמאילוצי מקום או מכל סיבה אחרת, הסביבה הזו תהיה החדר שלו. גם מהמקרה הזה תוכלו להוציא את המיטב.

הפחיתו גירויים – קשב וריכוז תלוי לא מעט בכמות הגירויים סביבנו וכמות העומס בראש. כדי לעזור לילדכם להתמודד עם העומס בתוך הראש, עזרו לו להתמודד עם העומס שיש לו מול העיניים.

התחילו במיון של חפצים וצעצועים ישנים יחד עם הילד, אחסנו חפצים שאין בהם שימוש קבוע אבל יש בהם שימוש תקופתי והחליטו יחד עם ילדיכם אילו חפצים סיימו את תפקידם ההיסטורי בביתכם והיפרדו מהם.

חלקו את החדר לפי שימושיו – כאמור, במקרים רבים אזור הלמידה יהיה החדר של הילד שלכם. במקרה כזה נסו לתחום את החדר לפי השימושים השונים שלו.

החדר משמש את הילד לשינה, לאירוח, למשחק, וגם ללמידה ולהכנת שיעורי בית. אז מכניסים שלושה – ארבעה שימושים בחדר אחד?

כך תחלקו את החדר לפי צבעים

הפסיכולוגיה ושיטות אבחון וטיפול חדשות מייחסת לצבעים השפעות שונות על המוח שלנו. באופן כללי ניתן להגיד שלכל צבע את הסגולות שלו, את היתרונות שלו וגם את החסרונות שלו.

כשאתם רוצים ליצור בחלל אחד אווירות שונות ולסייע לילד להתרכז כשצריך, להירגע ולהירדם כשצריך, ולהיות חברותי ולשחק כשצריך, שימוש בצבעים שונים יכול לעשות את העבודה.

את הקיר באזור השינה מומלץ לשקול לצבוע בצבע כחול, שהוא צבע קריר ומרגיע, את פינת הלימוד לעומת זאת, כדאי לצבוע ולהלביש בגוון ירוק שידוע כמסייע לריכוז.

את פינת המשחק כדאי לצבוע בצבעים חמים על גווניהם הבהירים כך שיוכלו להתכתב עם הגוונים השונים בפינות החדר ועם זאת לייצר אווירת חברות ומשחק.

חשוב לדעת שצבעים אמנם מתפרשים במוחנו במעוררי רגש, אך ריבוי צבעים עשוי לעודד היפראקטיביות, כך שמומלץ להתייעץ עם צבעי מקצועי בנוגע לשילוב הגוונים השונים בחדר עוד לפני רכישת הצבעים.

שילוב של צבעים למטרות שונות

כך ריהוט החדר יסייע לילד להתרכז

אי אפשר לבחון את השפעת אזור הלמידה של הילד, בלי להתייחס לריהוט שנמצא באזור הזה.

מדפים – טעות נפוצה בכל הנוגע לריהוט חדר ילדים היא תכנון מדפים פתוחים לשימושים שונים, כמו הנחת ספרים למשל.

מדפים פתוחים יוצרים אי שקט ותחושה של עומס בעיניים, והם אינם מומלצים בעיקר כשמדובר בילד שסובל מבעיות קשב וריכוז או ילד שפשוט מתקשה להתרכז.

ארונות כונניות ומגירות סגורים יכולים לעשות פלאים בכל הנוגע לרמת הריכוז של הילד בחדר.

שולחן עבודה – בחירה בשולחן עבודה גדול מדי עשוי לגרום לילד להניח עליו חפצים "באופן זמני", מה שייצור עומס.

יחד עם זאת, שולחן עבודה קטן מדי עשוי ליצור תחושה של מעוף וחוסר נוחות לילד בזמן הלמידה. נסו להתאים שולחן בינוני שיאפשר לילד נוחות ולא יהפוך לשטח אחסון של החפצים שלו.

השתדלו שהילד יישב לשולחן באופן כזה שיראה את הדלת. עמדת שליטה היא חשובה לריכוז ולתחושת השליטה בכלל.

אם אין אפשרות כזאת, ניתן להדביק מראה קטנה מעל שולחן העבודה, כך שדלת הכניסה תשתקף במראה וכך תחושת השליטה תחזור לילד.

מיטה – המיטה המומלצת ביותר לילד היא מיטה בעלת ראש מיטה גבוה ושלם, ללא סורגים, וכזו שעשויה מעץ ולא ממתכת (שכן מתכת מוליכה אנרגיה חשמלית ועשויה להפריע לשינה איכותית).

אם אין ראש מיטה, מומלץ ליצור אחד כזה על ידי ציור, או מדבקת קיר. על מנת שהילד שלכם ירגיש שהוא נמצא בשליטה לא מומלץ שהוא יישן בקו ישר עם הדלת (כשהרגליים או הראש מופנים לפתח).

שינה מתחת לחלון מחייבת וילון על מנת ש – 'העולם שבחוץ' ו – 'העולם שבפנים' לא יתערבבו בראשו של הילד.

יכולת למידה זה לא רק שיעורי בית

אחרי הסקירה וההמלצות עליהן עברנו, חשוב לציין שעם כל החשיבות שיש לחדר הילד כחלקת האלוהים הקטנה והבטוחה שלו בעולם, אין די בעיצוב פינת הלמידה הביתית בכדי לסייע לילד להתרכז, ללמוד ולהצליח.

כדאי לזכור שבית הספר הוא חלק מחיי הילד, ולא כל חייו. תזונה נכונה, פיתוח תחומי עניין חוץ בית ספריים ופעילות גופנית חשובים להתפתחות הקוגניטיבית של ילדיכם ויכולים לסייע רבות ליכולות הלמידה והריכוז של הילד.

צבע פלוס

מוטי זהבי

צבע פלוס

97%

הגעה בזמן

94%

מקצועיות

96%

מחיר הוגן

רועי הצבעי

רועי פרייברג

רועי הצבעי

100%

הגעה בזמן

100%

מקצועיות

99%

מחיר הוגן

א. בראל צבע

אילן בראל

א. בראל צבע

100%

הגעה בזמן

100%

מקצועיות

100%

מחיר הוגן

סגור

Version: V3.3.7-2-g8027521

הפיקוח של המקצוענים

המטרה שלנו, היא ליצור את רשימת בעלי המקצוע הכי טובים בארץ ולאפשר לכולנו להזמין בעלי מקצוע בראש שקט ובקלות

סינון בעלי מקצוע
  • מוקד בקרת השירות מחייג לעשרות אלפי לקוחותינו מידי חודש ואוסף חוות דעת ודירוגים על בעלי המקצוע.
  • ועדת השירות מתאספת אחת לחודש ובוחנת אם כל בעלי המקצוע עומדים בתנאי השירות עליהם הם חתומים.
  • במקרים בהם נמצא כי בעל מקצוע אינו עומד בתנאי השירות שלנו, אנו מסירים אותו מהאתר לצמיתות.
שירותי גישור בחינם
  • במידה ויש לך מחלוקת מול בעל מקצוע, אנו נפעל מולו בשמך כדי להגיע לפתרון הרצוי.
  • במידת הצורך, אנו שולחים נציג שלנו לבחון את העבודה בדירה בנוכחות הצדדים ולהחליט על הפתרון.
  • בעלי המקצוע מחויבים להחלטות נציג מוקד הגישור שלנו וחתומים על כך כתנאי להופעתם באתר המקצוענים .
חוות דעת ודירוגים
  • כדי לעזור לכם לבחור את בעל המקצוע, אנו מפרסמים באתר את חוות הדעת והדירוגים שלהם.
  • חוות הדעת והדירוגים נאספים ומאומתים אך ורק על ידי מוקד בקרת השירות שלנו ולכן לא ניתנים לזיוף.
  • באמצעות מאות אלפי חוות הדעת של לקוחותינו, יצרנו את רשימת בעלי המקצוע עליהם אנו ממליצים.
מוקד השירות
א׳ - ה׳: 17:00 - 08:30
נחלת יצחק 10, תל-אביב