שוק הגז פרוץ: כיצד נמנע את האסון הבא

למרות סימני אזהרה רבים ודו"ח חמור של מבקר המדינה, שוק הגז נותר פרוץ והאסון הגיע. מהם כללי הבטיחות עליהם יש להקפיד כאשר מדובר במערכת ומכשירים הפועלים על גז? אילו סימני האזהרה שאמורים לעורר חשד ומה לעשות כאשר מגלים תקלה?

שי פרנס וקובי ליברמן
עודכן לאחרונה: 08.04.2019
גז שירות ותיקונים

כמעט בכל משקי הבית בישראל פועלת מערכת גז המשמשת לבישול על כיריים, ובחלק מהבתים נהוג להשתמש בתנור חימום המחובר למערכת.

בנוסף, קיימות גם מערכות לחימום מים על ידי גז ולאחרונה מוצעים בשוק גם מייבשי כביסה המשתמשים בגז. כל אחד מהמכשירים מחובר באופן נפרד אל מערכת הגז הביתית.

אסון שמחכה לקרות

רק לפני שלושה חודשים הוציא מבקר המדינה דוח חמור על המתחולל בשוק הגז.

תיקון ותקלות גז

מהדו"ח עולה כי עד מספטמבר 2012 אירעו כ-8,785 אירועי גפ"ם; חלקם גרמו לפגיעות גוף עד כדי מוות ולנזקי רכוש. בשנת 2012 לבדה התרחשו 4,752 אירועים.

המבקר ציין בדו"ח כי למעשה הליך בדיקת בקשת הרישיון לעיסוק בגפ"מ פרוץ "בשום תיק בקשה אין אסמכתה לכך שמנהל הבטיחות לענייני הגז במשרד האנרגיה (להלן - מנהל הבטיחות). 

הממונה על פי החוק על ידי שר האנרגיה, בדק שלמבקשי הרישיון אין רישום פלילי".

עוד נכתב בדוח כי יש חוסר תיאום בין הרשויות לגבי הנעשה בתחום.

בידי משרד האנרגיה לא היה במועד סיום הביקורת מידע מלא על כל אירועי הגפ"ם שהתרחשו משנת 2009 עד סוף שנת 2012.

לפי נתוני המשרד, מדובר בכ-192 אירועי גפ"ם, ואילו לפי נתוני נציבות כבאות והצלה (כיום: הרשות), אירעו באותה תקופה כ-8,785 אירועי גפ"ם.

היעדר מידע מלא מנע מהמשרד לחקור את הגורמים לאירועים ולפעול לתיקון ולאכיפה".

שוק הגז פרוץ: כיצד נמנע את האסון הבא

בידי משרד האנרגיה, משרד התמ"ת והמשרד להגנ"ס אין מידע שלם, מרוכז ומהימן.

בדבר מיקומם של כ-40,000 צוברי גז הפרוסים ברחבי הארץ והמוגדרים "מִתקן גז לצריכה עצמית", כותב מבקר המדינה, יוסף שפירא.

המבקר מציין כי כח האדם במשרד האנרגיה באגף הבטיחות פחת ועומד כיום על 24 משרות בכל רחבי הארץ.

עדיין קיימים ליקויים בתהליך היישום של מתן האישורים, ההיתרים והרישיונות שהוציא משרד האנרגיה בתחום בטיחות הגז בשנים 2008-2012.

כמו כן קיימים ליקויים ביישום סדרי הפיקוח והבקרה שקבעו משרד האנרגיה וגופי פיקוח ואכיפה אחרים.

במצב זה גוברים הסיכונים להתרחשות אירועי גפ"ם, הגורמים לפגיעות גוף, ואף למוות, ולנזקי רכוש".

בדיקה ותחזוקה

כאמור המצב במשק הגז אינו מסביר פנים ולכן על הצרכן להיות מודע לנושא.

אליהו שפירא, טכנאי גז מוסמך בעל ניסיון של יותר מ-30 שנה בתחום, אומר כי הדבר החשוב ביותר בהתקנת נקודת גז חדשה הוא ביצוע התקנה באופן חוקי ותקין.

"אם ההתקנה מבוצעת על ידי טכנאי גז מוסמך, על פי כל התקנים וכללי הבטיחות, הסיכוי לדליפה יהיה נמוך מאוד".

על פי תקנות הבטיחות בגז, יש לבצע בדיקה של המערכת כל חמש שנים. את מועד הבדיקה הבאה אצלכם בדירה או בבניין תוכלו לקבל מחברת הגז שלכם. 

יחד עם בקשה לתיאום מועד להגעת טכנאי.  "חשוב מאוד להקפיד על ביצוע הבדיקה ולא לדחות אותה אפילו יום אחד מעבר לתאריך האחרון לביצוע", אומר שפירא.

בדקו מהו מועד הבדיקה הבאה והכינו לעצמכם תזכורת בולטת לתיאום בדיקה של טכנאי מוסמך מטעם חברת הגז, על מנת להפחית את הסיכוי לתקלות ולאסונות.

בנוסף, שפירא ממליץ להשאיר חלון פתוח כאשר פועל מכשיר המחובר למערכת הגז. "גם אם קר בחוץ, השאירו חריץ של 2 ס"מ ושמרו על אוורור כלשהו של החדר.

כאשר בבית מופעל מכשיר הפועל על גז, חשובה מאוד תחלופה של אוויר וכניסת חמצן אל החדר".

הסימן העיקרי והברור ביותר לדליפת גז הוא ריח חריף ומוכר. מדובר דווקא ביתרון משמעותי, אל מול תקלות אחרות בבית - קל יחסית לזהות דליפה ולהתקשר באופן מיידי לטכנאי.

גם אם אין ריח אך גיליתם חיבורים רופפים בנקודות הגז, או בלאי בולט לעין בצינורות המחברים בין המכשירים לנקודת הגז, מומלץ להתקשר לבעל מקצוע מוסמך בתחום.

"בכל מקרה הכי קטן של חשד, כדאי להתקשר ולהתייעץ", מסביר שפירא, "לפעמים ייעוץ טלפוני יכול לעזור ולא חייבים להזמין טכנאי.

במקרים אחרים אני נותן עזרה ראשונה בטלפון, על מנת למנוע סכנה מיידית, עד להגעת טכנאי והמשך טיפול".

במקרים חמורים ומידיים, יש להתקשר למוקד כיבוי אש בטלפון 102 או מוקד חירום עירוני בטלפון 106. אם אתם מרגישים בסכנה, אין לקחת סיכונים ולחכות להגעת טכנאי. 

עיסוק בגז: רק למי שהוסמך

"אם ההתקנה מבוצעת על ידי טכנאי גז מוסמך, על פי כל התקנים וכללי הבטיחות, הסיכוי לדליפה יהיה נמוך מאוד".

על פי תקנות הבטיחות בגז, יש לבצע בדיקה של המערכת כל חמש שנים.

את מועד הבדיקה הבאה אצלכם בדירה או בבניין תוכלו לקבל מחברת הגז שלכם, יחד עם בקשה לתיאום מועד להגעת טכנאי. 

"חשוב מאוד להקפיד על ביצוע הבדיקה ולא לדחות אותה אפילו יום אחד מעבר לתאריך האחרון לביצוע", אומר שפירא.

בדקו מהו מועד הבדיקה הבאה והכינו לעצמכם תזכורת בולטת לתיאום בדיקה של טכנאי מוסמך מטעם חברת הגז, על מנת להפחית את הסיכוי לתקלות ולאסונות.

בנוסף, שפירא ממליץ להשאיר חלון פתוח כאשר פועל מכשיר המחובר למערכת הגז. "גם אם קר בחוץ, השאירו חריץ של 2 ס"מ ושמרו על אוורור כלשהו של החדר.

כאשר בבית מופעל מכשיר הפועל על גז, חשובה מאוד תחלופה של אוויר וכניסת חמצן אל החדר".

הסימן העיקרי והברור ביותר לדליפת גז הוא ריח חריף ומוכר. מדובר דווקא ביתרון משמעותי, אל מול תקלות אחרות בבית - קל יחסית לזהות דליפה ולהתקשר באופן מיידי לטכנאי.

גם אם אין ריח אך גיליתם חיבורים רופפים בנקודות הגז, או בלאי בולט לעין בצינורות המחברים בין המכשירים לנקודת הגז, מומלץ להתקשר לבעל מקצוע מוסמך בתחום.

"בכל מקרה הכי קטן של חשד, כדאי להתקשר ולהתייעץ", מסביר שפירא, "לפעמים ייעוץ טלפוני יכול לעזור ולא חייבים להזמין טכנאי.

במקרים אחרים אני נותן עזרה ראשונה בטלפון, על מנת למנוע סכנה מיידית, עד להגעת טכנאי והמשך טיפול".

במקרים חמורים ומידיים, יש להתקשר למוקד כיבוי אש בטלפון 102 או מוקד חירום עירוני בטלפון 106. אם אתם מרגישים בסכנה, אין לקחת סיכונים ולחכות להגעת טכנאי. 

רונן שהינו

גז לכל - שירות תיקוני גז בלבד!

97%

הגעה בזמן

98%

מקצועיות

95%

מחיר הוגן

חיים אפרים

חיים אפרים - טכנאי גז

100%

הגעה בזמן

100%

מקצועיות

99%

מחיר הוגן

סגור

Version: V3.5.1

הפיקוח של המקצוענים

המטרה שלנו, היא ליצור את רשימת בעלי המקצוע הכי טובים בארץ ולאפשר לכולנו להזמין בעלי מקצוע בראש שקט ובקלות

סינון בעלי מקצוע
  • מוקד בקרת השירות מחייג לעשרות אלפי לקוחותינו מידי חודש ואוסף חוות דעת ודירוגים על בעלי המקצוע.
  • ועדת השירות מתאספת אחת לחודש ובוחנת אם כל בעלי המקצוע עומדים בתנאי השירות עליהם הם חתומים.
  • במקרים בהם נמצא כי בעל מקצוע אינו עומד בתנאי השירות שלנו, אנו מסירים אותו מהאתר לצמיתות.
שירותי גישור בחינם
  • במידה ויש לך מחלוקת מול בעל מקצוע, אנו נפעל מולו בשמך כדי להגיע לפתרון הרצוי.
  • במידת הצורך, אנו שולחים נציג שלנו לבחון את העבודה בדירה בנוכחות הצדדים ולהחליט על הפתרון.
  • בעלי המקצוע מחויבים להחלטות נציג מוקד הגישור שלנו וחתומים על כך כתנאי להופעתם באתר המקצוענים .
חוות דעת ודירוגים
  • כדי לעזור לכם לבחור את בעל המקצוע, אנו מפרסמים באתר את חוות הדעת והדירוגים שלהם.
  • חוות הדעת והדירוגים נאספים ומאומתים אך ורק על ידי מוקד בקרת השירות שלנו ולכן לא ניתנים לזיוף.
  • באמצעות מאות אלפי חוות הדעת של לקוחותינו, יצרנו את רשימת בעלי המקצוע עליהם אנו ממליצים.
מוקד השירות
א׳ - ה׳: 17:00 - 08:30
נחלת יצחק 10, תל-אביב
arrow-icon