רטיבות בבית: מה עושים?

רטיבות בדירה יכולה להיגרם כתוצאה מכשל במערכת האינסטלציה או כשל באיטום. מדובר בנזקים שיכולים להגיע לאלפי שקלים, אותם תצטרכו להוציא מכיסכם אם אין לכם את הביטוח המתאים.

ארז פולק עודכן לאחרונה: 10.03.2019
אינסטלטורים

כתם הרטיבות בקיר שלכם הולך המתרחב מיום ליום? הרצפות מתחילות להתרומם? השכן שולח לכם תמונות של תקרה רטובה ומקולפת? סביר להניח שמקור הרטיבות הוא מצנרת האינסטלציה או מכשל באיטום.

במדריך הבא נפרט מה הם הגורמים לרטיבות בבית, נסביר מי נושא באחריות לתיקון נזקי הרטיבות, למי עליכם לפנות במקרה של רטיבות, מה הביטוח הדירה שלכם מכסה ומה לא, ואיך תתנהלו מול חברת הביטוח בצורה יעילה.

מה גורם לרטיבות בבית?

לרטיבות בבית יכולים להיות גורמים רבים, אך ניתן לחלק אותן באופן גס לתקלות אינסטלציה ואיטום.

תקלות אינסטלציה – ראשית, יתכן שיש פיצוץ או נזילה באחד מצינורות המים הסמוים בתוך הקיר. הדרך שלכם לגלות את הנזילה תהיה סימני רטיבות על הקירות או מעל לפאנלים בבית. בנוסף, יתכן  שיש סתימה בצנרת הביוב שלכם.

במצב כזה, בכל פעם שמכונת הכביסה או המדיח ירוקנו את המים, הביוב יעלה ויציף את האזורים הסמוכים לו. בהנחה שאתם לא שמתם לב שהביוב עלה, המים ימצאו את דרכם לחלחל דרך הרובה ויעלו חזרה בצורת רטיבות בחלקו התחתון של הקיר (רטיבות קפילרית).

תקלות איטום – בכל הקשור לבעיות באיטום, יש לתת את הדעת על האיטום הפנימי והחיצוני של הבית. כשלים באיטום הפנימי של הבית, כמו רובה שחוקה בחדר האמבטיה, מקלחון שלא אטום כמו שצריך ועוד. 

כל אלה עלולים לגרום למים לחלחל מתחת למרצפות, להרטיב את החול ולעלות חזרה בצורה רטיבות בחלקו התחתון של הקיר. כמובן שגם כשלים באיטום הקיר החיצוני של הבית, עשויים לגרום לחדירת מי גשמים ולרטיבות בבית.

מי נושא באחריות התיקון?

את נושא האחריות יש לחלק לשניים: רכוש פרטי ורכוש משותף. כל עוד מדובר בליקוי ברכוש שמשותף לכל דיירי הבניין, כמו פיצוץ בצנרת המים או הביוב משותפת, ליקוי באיטום גג הבניין, נזילה בצנרת המקלט, בחדר המחסנים, וכו' – האחריות על תיקון הגורמים לרטיבות הם על כל הבניין.

במידה ומקור הבעיה הוא ברכוש הפרטי שלכם, כלומר בצנרת המים או הביוב של הדירה שלכם, או בעיית איטום בחדר האמבט שלכם למשל, האחריות על הרטיבות ועל נזקיה יהיו עליכם. כך או כך, הדבר הראשון שאתם תרצו לעשות במקרה של רטיבות בבית הוא לבדוק שיש לכם ביטוח.

האם יש לכם כיסוי ביטוחי?

למרבית הדירות בארץ יש כיסוי ביטוחי. במידה ולקחתם משכנתא, גם לכם יש ביטוח כזה. ביטוח הדירה הבסיסי מחולק לביטוח מבנה ולביטוח תכולה. הביטו מכסה נזקי אש, פיצוץ, פריצה, גניבה, ואפילו נזקים של פגיעת מטוס, פגיעת מכונית או פגיעת ברק בדירה.

רוב ביטוחי הדירות הבסיסיות לא מכסות נזקי מלחמה, ומי שנכנסת לנעליים הללו במידת הצורך היא המדינה באמצעות מס רכוש. ביטוח הדירה הבסיסי לא מכסה רעידות אדמה, ובחלק מהמקרים גם לא נזקי צנרת. 

בדקו את הפוליסה שלכם וודאו שהיא אכן מכסה נזקי צנרת לפני שאתם מתקשרים לחברת הביטוח. ברוב המקרים פוליסות ביטוחי הדירה אכן מכסות נזקי צנרת ללא צורך בהרחבה, אך לא את נזקי הרטיבות כתוצאה מכשלים באיטום.

כדי להיות מכוסים גם מבחינת נזקי איטום, תצטרכו להרחיב את פוליסת הביטוח מראש. כך או כך, במקרה של רטיבות בדירה, ההשתתפות העצמית שלכם (נכון למרץ 2019), תהיה בגובה של כ – 450 ₪.

מה אתם אמורים לקבל מחברת הביטוח?

במקרים של רטיבות בבית, אל תהססו ופנו מיד לחברת הביטוח. חברת הביטוח צריכה לשלוח אליכם שמאי מטעמה שיאתר את מקור הרטיבות, ויקבע אם מקור הרטיבות הוא בתקלה כלשהי בצנרת האינסטלציה או באיטום. כמו כן הוא יעריך את עלות תיקון התקלה והנזק שנגרם בעקבותיה.

חברת הביטוח מחויבת לתת מענה לפנייתכם בתוך יומיים מרגע פתיחת הקריאה. חברת הביטוח מחויבת לאפשר לכם לבחור בצורה חופשית את בעל המקצוע שבשרותיו אתם מעוניינים, בהתאם לבעלי המקצוע שנמצאים בהסדר מולם.

אם הקדמתם תרופה למכה, ובמעמד החתימה על פוליסת הביטוח דרשתם שתהיה לכם אפשרות לבחור כל בעל מקצוע שתרצו, אתם לא תהיו כפופים לרצון של חברת הביטוח ותוכלו לבחור גם בעל מקצוע שלא נמצא במאגר שלהם.

במידה ושמאי הביטוח קובע שמקור הבעיה היא בשכבת האיטום, תוכלו להיכנס למדריך הבא וללמוד מה קבלן איטום מקצועי יעשה כדי לטפל בבעיה. במידה והשמאי קובע שהתקלה היא במערכת האינסטלציה, תוכלו ללמוד מה אינסטלטור מקצועי יעשה כדי לתקן את הנזילה, במדריך הבא.

מה לעשות שהביטוח מתנער מאחריות?

בשונה מבעבר, חברת הביטוח היא האחראית הישירה על איכות השירות ועל איכות התיקון אותו יספק האינסטלטור או איש האיטום שאת שירותיו היא מספקת עבורכם.

עם זאת, חברות הביטוח עובדות מול בעלי מקצוע מטעמם, כאלה שמקבלים תשלום נמוך עבור העבודה ולא תמיד ירצו להשקיע בכם את הזמן או את האנרגיה. חשוב שתדעו שחוות הדעת של בעל המקצוע מטעם הביטוח לא חקוקה בסלע, וזכותכם המלאה לדרוש חוות דעת מבעל מקצוע פרטי.

בשנים האחרונות יש פיקוח שהולך וגובר על חברות הביטוח, והן אינן ראשיות להתערב בשיקוליו של בעל המקצוע. עם זאת, אינטרס הייסוד של חברות הביטוח הוא לשלם לכם כמה שפחות או לדחות את התשלום כמה שיותר.

במקרים רבים חברות הביטוח יפעלו לפי הפוליסה ויעבירו לכם את התשלום המגיע לכם מבלי להערים קשיים. עם זאת, ישנם מקרים בהם חברות הביטוח עשויות לטעון טענות שונות ומשונות ולנסות להתנער מאחריות, גם במקרה בו הביטוח שלכם מורחב.

משרד האוצר מנסה להילחם בתופעה בה בעלי המקצוע שמגיעים מטעם חברות הביטוח מתרשלים בעבודתם, והוא בנה דירוג שנסמך על חוות דעת אותו אתם נותנים עם תום העבודה, מה שמשפיע על מיקום בעלי המקצוע בתור לקבלת עבודות אצל חברות הביטוח.

הדירה עדיין באחריות קבלן?

תקופת האחריות על דירה חדשה מקבלן מתחלקת לשניים: תקופת בדק ותקופת אחריות. תקופת הבדק נעה בין שנה ל - 7 שנים והיא משתנה בין תחום לתחום. בזמן תקופת הבדק, חובת ההוכחה היא על הקבלן, כלומר, במידה ויש לכם רטיבות לצורך העניין, הקבלן צריך להוכיח שזה לא באשמתו.

לאחר תקופת הבדק מתחילה תקופת אחריות, שהיא בדרך כלל לשלוש שנים, שבה חובת ההוכחה על הגורם לנזק הוא עליכם ולא על הקבלן. תקופת הבדק על נזילות ועל כשלי איטום היא בדרך כלל של - 4 שנים.

אסף פאר האינסטלטור שלך

  • ציון 4.77 מתוך 5

    קרא 106 חוות דעת

  • הגעה בזמן

  • מקצועיות

  • מחיר הוגן

אורן רדה אינסטלטור מומלץ

  • ציון 4.71 מתוך 5

    קרא 150 חוות דעת

  • הגעה בזמן

  • מקצועיות

  • מחיר הוגן

י.א. אינסטלציה

  • ציון 4.65 מתוך 5

    קרא 159 חוות דעת

  • הגעה בזמן

  • מקצועיות

  • מחיר הוגן

סגור

Version: V2.8.9.606

הפיקוח של המקצוענים

המטרה שלנו, היא ליצור את רשימת בעלי המקצוע הכי טובים בארץ ולאפשר לכולנו להזמין בעלי מקצוע בראש שקט ובקלות

סינון בעלי מקצוע
  • מוקד בקרת השירות מחייג לעשרות אלפי לקוחותינו מידי חודש ואוסף חוות דעת ודירוגים על בעלי המקצוע.
  • ועדת השירות מתאספת אחת לחודש ובוחנת אם כל בעלי המקצוע עומדים בתנאי השירות עליהם הם חתומים.
  • במקרים בהם נמצא כי בעל מקצוע אינו עומד בתנאי השירות שלנו, אנו מסירים אותו מהאתר לצמיתות.
שירותי גישור בחינם
  • במידה ויש לך מחלוקת מול בעל מקצוע, אנו נפעל מולו בשמך כדי להגיע לפתרון הרצוי.
  • במידת הצורך, אנו שולחים נציג שלנו לבחון את העבודה בדירה בנוכחות הצדדים ולהחליט על הפתרון.
  • בעלי המקצוע מחויבים להחלטות נציג מוקד הגישור שלנו וחתומים על כך כתנאי להופעתם באתר המקצוענים .
חוות דעת ודירוגים
  • כדי לעזור לכם לבחור את בעל המקצוע, אנו מפרסמים באתר את חוות הדעת והדירוגים שלהם.
  • חוות הדעת והדירוגים נאספים ומאומתים אך ורק על ידי מוקד בקרת השירות שלנו ולכן לא ניתנים לזיוף.
  • באמצעות מאות אלפי חוות הדעת של לקוחותינו, יצרנו את רשימת בעלי המקצוע עליהם אנו ממליצים.
מוקד השירות
א׳ - ה׳: 17:00 - 08:00
נחלת יצחק 10, תל-אביב