איך תתנהלו נכון עם בעל המקצוע: המדריך המלא

לכל אחד מאיתנו יצא לפחות פעם אחת להזמין בעל מקצוע מוסמך לצורך תיקון תקלה או בעיה שאותרה בבית. לפעמים היה צורך בהחלפה של חלק תקול ולפעמים בתיקון של חלק קיים. מהי הדרך הנכונה והיעילה ביותר להתנהל מול בעלי המקצוע ומאילו אי נעימויות ניתן להימנע? כל התשובות.

עוד במדריך
איך תפעלו עם מחיר שונה מהצעת המחיר המקורית? איך תפעלו במקרה בו בעל המקצוע יציע תשלום ללא חשבונית? איך תפעלו עם איחורים והברזות של בעל המקצוע? מה אפשר לעשות כדי להימנע מהתנהלות לא תקינה?

איתרתם תקלה בבית והזמנתם בעל מקצוע. מה שנותר לכם לעשות הוא להמתין להגעתו לצורך פתרון מלא של הבעיה. אך, ייתכן והזמן שלכם יתארך ובעל המקצוע יאחר עם הגעתו לדירה. 

יהיו מקרים נוספים בהם המחיר שהוצע לכם בהצעת המחיר הראשונית יעודכן תוך כדי העבודה או שתבינו יחד עם בעל המקצוע שמדובר בביקור לאיתור התקלה בלבד ולא לצורך תיקונה. אז מה עושים?

איך תפעלו עם מחיר שונה מהצעת המחיר המקורית?

כאשר אתם מזמינים בעל מקצוע, מומלץ תחילה לבצע שיחה מקדימה ולבקש ממנו במעמד השיחה הצעת מחיר שתהיה תואמת לבעיה שתיארתם. על הצעת המחיר להיות קרובה ככל שניתן למחיר הסופי (בהנחה ואין לבעל המקצוע מספיק מידע על התקלה). 

אז אם הגיע אליכם אינסטלטור שדרש מחיר מופרך של אלפי שקלים עבור פתיחת הסתימה שאיתר אצלכם ייתכן מאד שהגיע אליכם בעל מקצוע לא מקצועי והגון במיוחד. רגע לפני שמאשימים את בעל המקצוע במחיר מוגזם, קחו בחשבון שיש סבירות לכך שבעל המקצוע שעומד מולכם הוא דווקא מהזן הישר וכי העבודה הייתה מורכבת יותר ממה שתואר לו בשיחת הטלפון. 

במקרים רבים, גם כשהמחיר הגון ועומד בטווח המחירים המומלץ, הרבה צרכנים מרגישים שבעל המקצוע מרמה ושהמחיר שהם שילמו מופרז. קיימים מצבים שבהם בעל המקצוע מגלה תוך כדי העבודה שצריך לתקן עוד משהו תקול, שלא היה כלול בהצעת המחיר הראשונית.

אם אתם חושדים באמינות הדברים של בעל המקצוע, אל תיקחו את ההצעה שלו באופן עיוור- יש סיכוי לכך שהוא מעוניין בהשלמת הכנסה על חשבון התמימות שלכם. השתדלו לקבל המלצה נוספת לפני שתחליטו להגדיל את ההוצאה.

כדאי לדעת: בחלק מהמקרים אכן מדובר בתיקונים הכרחיים, שאם לא תתקנו באותה נקודת זמן עלולים לעלות הרבה יותר אחר כך.

איך תפעלו במקרה בו בעל המקצוע יציע תשלום ללא חשבונית?

בלא מעט מקרים בעלי המקצוע השונים מציעים הצעות מחיר נמוכות יותר מהקיימות בשוק וזאת על ידי הורדת סעיף המע"מ. שיטת התשלום בשחור (ללא חשבונית) היא עבירה פלילית שאסור לתת לה יד. ולכן, במידה ואתם מקבלים הצעת מחיר נמוכה מידי לטעמכם, בדקו מול בעל המקצוע את הסיבה לכך. אם הסיבה היא הורדת סעיף המע"מ - אל תיתנו לזה יד וחפשו בעל מקצוע אחר. החשבונית היא האסמכתא לביצוע העבודה. במקרה בו בעל המקצוע אומר שהוא עובד אך ורק במזומן, כדאי להתחיל לחשוד- יש סיכוי לא רע שהוא לא רשום כחוק  ברשויות המס, ולהזמין אותו מהווה סיכון.

סיבה נוספת לשינוי במחיר יכולה להיות חוסר מקצועיות. ולכן, קבלו מספר הצעות מחיר לפני שאתם מחליטים איזה בעל מקצוע להזמין אליכם הביתה. ברגע שהזמנתם אותם, המחיר פתאום קופץ. אם בסקר שוק הראשוני נתקלתם בהצעת מחיר נמוכה במיוחד לעומת ההצעות האחרות, בדקו היטב מה עומד מאחוריה. משהו בה אמור לעורר אצלכם חשד. 

איך תפעלו עם איחורים והברזות של בעל המקצוע?

 תחילה, חשוב לשים לב לזמן האיחורלדוגמה, איחור של רבע שעה לא יעשה נזק. עם זאת, כשמדובר על איחור של שלוש שעות או יותר, בדיוק כשיש לכם בעיה דחופה במיוחד או כשאתם ממהרים לפגישה חשובה - האיחור מהווה גורם קריטי. איחורים של בעלי מקצוע ללא הודעה מראש, יכולים להתרחש לא מעט. כך שאם נתקלתם באיחור קליל והתנצלות מצד בעל המקצוע, נסו להיות סובלניים ולסלוח.  אבל אם מדובר באיחור משמעותי גם בפעם השניה שקבעתם ייתכן ומדובר בבעל מקצוע חסר ניסיון ופחות מקצועי וכדאי לשקול מעבר לבעל מקצוע נוסף שביררתם עליו באותו התחום. 

קביעת שעה מדוייקת עם בעל המקצוע חשובה מאד. כך שאם קבעתם שעה והוא מבריז, מדובר על בעל מקצוע לא רציני ולא מקצועי במיוחד (מלבד מקרים בהם מדובר בכוח עליון או מקרי חירום כאלה ואחרים). 

כתוצאה מכך, לעיתים תתקלו בבעלי מקצוע שימליצו לכם על מכר שלכם שיגיע להשלים את העבודה. אל תתפתו לכך כיוון ולא כדאי לסמוך על ההמלצה. רוב הסיכויים שהוא קיבל עבודה גדולה יותר ומשתלמת יותר מהבעיה בבית שלכם, והוא שולח אתכם לקבלן משנה שלו.וכך, תקבלו בעל מקצוע פחות מקצועי, ויתכן שתשלמו על כך מחיר. הטיפ המועיל ביותר במקרים שכאלה, הוא לסרב להצעה בנימוס ולעבור לבעל המקצוע הבא שקיבלתם עליו המלצות וביררתם לגביו. 

מה אפשר לעשות כדי להימנע מהתנהלות לא תקינה?

תחילה, בקשו לראות תעודת הסמכה מתאימה. לדוגמת המדביר, המנעולן, טכנאי הגז והחשמלאי שנדרשים להציג הסמכה או תעודה רשמית. במידה ובעל המקצוע שהזמנתם לא בעל הסמכה או ניסיון התוצאה תהיה בעיתית החל מאבחון לא נכון של הבעיה, וכתוצאה מכך תיקון לא מתאים, דרך שימוש בחומרי גלם באיכות נמוכה, ועד ביצוע חובבני שיגרום לבעיה לחזור במהרה.

בסיום כל עבודה או תיקון שנעשים אצלכם, בקשו אחריות. חלק מבעלי המקצוע מציעים אחריות לעבודה שלהם, כגון תיקונים של מכשירי חשמל, הדברת מזיקים, איטום גגות והתקנת דוד שמש. תקופת האחריות משתנה, והיא אמורה לכלול תעודת אחריות חתומה ורשמית.

הכירו את טווח המחירים המומלץ בתחום. בעזרת המחירונים הזמינים אפשר לקבל מדד נכון לעומת השירות או העבודה. בקשו הצעת מחיר מפורטת וחתומה, ובכל מקרה בקשו מבעל המקצוע לקבל מכם אישור לכל עבודה נוספת שדורשת תשלום נפרד.

בקשו בכל עבודה לקבל חשבונית. מדובר בביטחון שלכם על כך שבעל המקצוע עובד באופן חוקי ושאם תתעורר בעיה, יש ממי לדרוש תשובות. יותר מכך: החשבונית מהווה הוכחה לביצוע העבודה ולסכום התשלום שהועבר.

הזמינו בעל מקצוע  ממקור מוסמך. התרשמו מהמלצות גולשים (וככל שיש יותר כאלו, האמינות שלהם גדלה), התייעצו עם אדם שאתם סומכים עליו, או הזמינו בעל מקצוע ממאגר שעבר תהליך סינון ובקרה על השירות והמחיר.