החלפת דוד שמש: המדריך המלא

בניגוד לטלוויזיה או טלפון נייד, את דוד השמש כנראה שלא תחליפו עד שהוא ייצא מכלל שימוש. במדריך הבא נסביר מה חשוב לדעת כשמחליפים דוד שמש, ממה להיזהר ומה כדאי להוסיף כדי לשמור על חיי הדוד לאורך זמן.

ארז פולק
עודכן לאחרונה: 25.06.2019
דודי שמש

דוד השמש שלכם פועל מתחמם באמצעות קולטי השמש ובאמצעות גוף החימום באופן חשמלי.

עם השנים נוצר בלאי טבעי בדוד שמתבטא בשני דרכים: בלאי במערכת החשמל (הפלאנג'), ובלאי בגוף הדוד עצמו.

במדריך הבא נסביר מתי תוכלו להסתפק בהחלפת פלאנג' בלבד, מתי תצטרכו להחליף את כל הדוד, ואם כבר מחליפים את הדוד – למה חשוב שתשימו לב בזמן התקנת דוד שמש? אילו סוגי אחריות קיימים לדודים? מה כמות הקולטים שאתם צריכים, והאם לכל הדודים יש תו תקן?

מתי תצטרכו להחליף דוד?

לפני שנענה על השאלה הזו, נסביר מתי לא תצטרכו בהכרח להחליף את הדוד.

הפלאנג', שהוא רכיב שמשמש כתושבת לגוף החימום ולתרמוסטט ושנמצא בתחתית הדוד, עשוי לנזול כשהוא מלא באבנית.

במקרים רבים מקור הנזילה יהיה בגומיית האטם של הפלאנג', או בברגים רופפים.

כל עוד הנזילה קשורה בפלאנג', טכנאי דודים מקצועי יוכל לטפל בבעיה ולהחליף את הפלאנג'. במדריך הבא תוכלו ללמוד יותר על החלפת פלאנג'.

במידה והנזילה היא מגוף הדוד, והציפוי האמאייל הפנימי של הדוד נסדק, המתכת שתחתיו נחשפת ומים חלודים מתחילים לצאת מהדוד.

בלתי אפשרי למצוא בעל מקצוע שיהיה מוכן לתקן דוד שנמצא במצב הזה, ואתם תצטרכו לרכוש דוד חדש.

אם הדוד שלכם ישן וחלוד, וגם אם מקור הנזילה הוא בפלאנג' ולא בגוף הדוד, ההמלצה היא להחליף את כל הדוד, שכן כמות התקלות רק תלך ותגדל מאחר והדוד מלא באבנית בצורה יוצאת דופן ומערכת החשמל בדוד רקובה.

איזה דוד יתאים לכם?

החלפת דוד היא הזדמנות מצוינת להתאים את גודל הדוד החדש לצרכים האמתיים שלכם, אך האם אתם באמת יודעים איזה דוד אתם צריכים?

גודל הדוד – גודל הדוד תלוי בכמות האנשים בבית ותכנון לעשר השנים הקרובות. אם מדובר בדירה קטנה להשקעה, בה אתם משכנים זוג צעיר, דוד שמש של 80 ליטר, או אפילו דוד חשמלי של 60 ליטר יוכלו להספיק.

אם מדובר בדירה שלכם, ואתם מתכוונים לחיות בה לפחות בעשר השנים הקרובות (פחות או יותר תוחלת החיים של דוד ממוצע), כדי שתחשבו על דוד גדול יותר.

דוד של 120 ליטר יכול להספיק למשפחה בת ארבע נפשות, דוד של 150 ליטר יכול להספיק למשפחה של 5 נפשות, ודוד של 180 ליטר למשפחות גדולות יותר.

כמות הקולטים – התקנת קולטים קשורה לנפח הדוד. ככל שהדוד גדול יותר, כך ידרשו קולטים עם הספק גדול יותר.

התקנה של מעט קולטים, ובמיקום לא נכון לא תהיה יעילה. התקנה של עודף קולטים עשויה לפגוע בגוף החימום של הדוד ויגרמו לבלאי מהיר.

חברת יצרנית – יש שני סוגי הפצה בקרה החברות היצרניות: הסוג הראשון הוא של חברה שמספקת את הדוד שלה רק דרך משווק מורשה שלה, כמו חברת כרומגן.

הסוג השני הוא של חברות שמאפשרות רכישה ישירות לדרכן, כמו נמרוד למשל. כאם תוכלו להיות גמישים יותר בבחירת טכנאי הדוודים שיבצע את ההתקנה.

חומרים - וודאו מול החברה או המתקין שהדוד מצופה בשכבת אמייל ולא בפוליטון. כך תקבלו מים נקיים, לצד דוד עמיד.

בנוסף, מומלץ להתקין מעמד מגולוון העמיד בפני חלודה וקורוזיה, מקום מעמד הדוד הבסיסי.

תו תקן – אולי תתפלאו לשמוע, אבל לא כל החברות היצרניות עומדות בתקן הישראלי של מכון התקנים. כדי לוודא שלדוד אותו אתם רוכשים יש תו תקן, כנסו ובדקו זאת כאן.

אחריות – שימו לב לסוג אחריות שהיצרן מספק לדוד שלכם. יש חברות שמספקות אחריות יצרן של חמש שנים, יש חברות שמספקות אחריות של שמונה שנים ויש כאלה שמספקות אחריות ארוכה יותר.

וודאו שהאחריות היא אחריות מלאה ולא אחריות חלקית, שתאלץ אתכם לשאת בעלות של השתתפות עצמית במקרה של תקלה, ולו הפשוטה ביותר.

החלפת דוד שמש: המדריך המלא

מה חשוב לוודא לפני ההתקנה?

דרשו הצעת מחיר מפורטת - ודאו עם בעל המקצוע שהמחיר כולל את כל המרכיבים: הובלה, התקנה, פינוי הדוד הישן ומע"מ.

דרשו לקבל את ההצעה הזאת בכתב בצורה מפורטת לפני ביצוע העבודה.

בהתקנת דוד וקולט - לא חייבים להתקין קולט ודוד מאותו סוג. במידה והקולטים שיש לכם עוד מהדוד הקודם הם במצב טוב, אין צורך שתחליפו אותם.

הדבר היחיד שאתם צריכים לוודא הוא שהם מתאימים מבחינת הספק לדוד החדש. אם הדוד הוא באותו גודל, לא אמורה להיות בעיה.

אביזרי חובה שכלולים בהתקנה

שסתום אל חזור  - מדובר בשסתום חד כיווני המורכב על כניסת המים הקרים לדוד.

תפקידו של השסתום הוא למנוע חזרה של מים חמים אל צנרת המים הקרים, כאשר מפסיקים את זרימת המים וכך הוא מונע מגוף החימום לפעול בשעה שאין מים בדוד.

שסתום (ביטחון) פורק לחץ - תפקידו של שסתום הביטחון הוא לשחרר לחץ עודף על מנת שהדוד לא יתפוצץ. השסתום פורק את הלחץ שמצטבר בדוד באופן יזום כל מספר שעות.

מעמד לדוד – דוד השמש מגיע עם מעמד ברזל סטנדרטי, מעמד שעשוי להחליד עם הזמן. כדי לשמור על הדוד לאורך שנים, בקשו מטכנאי הדוודים מעמד מברזל מגולוון שאינו מחליד.

תוספות שיעזרו לשמור על הדוד

מאיץ חום – מדובר ברכיב חשמלי שמותקן על הפלאנג' ותפקידו לייעל את עבודת גוף החימום בתהליך חימום המים. למאיץ החום יש יתרונות וחסרונות.

הוא מחמם גורם למים בדוד להתחמם בחצי מהזמן שהיה לוקח לדוד לחמם אותם בלעדיו, ועם זאת הוא מגביר את קצב הצטברות האבנית בדוד. רוב הדודים מגיעים כבר עם מאיץ חום.

מסנן אבנית – האבנית בדוד השמש מצטברת בעיקר על גוף חימום ומקשה על תפקודו.

התקנת מסנן אבנית בדוד השמש תפחית משמעותית את הצטברות האבנית ותמנע הצטברות אבנית על שפופרת המים במקלחת.

בנוסף, תוכלו לייעל את התהליך ולהתקין מסנן אבנית בשעון המים הראשי של הבית.

י. כהן מערכות שמש

יוסי כהן

י. כהן מערכות שמש

100%

הגעה בזמן

100%

מקצועיות

95%

מחיר הוגן

עוצמת האנרגיה - דודי שמש וחשמל

יוסף אבו נסר

עוצמת האנרגיה - דודי שמש וחשמל

100%

הגעה בזמן

100%

מקצועיות

84%

מחיר הוגן

קרני השחר - מורשה כרומגן

שחר עזורי

קרני השחר - מורשה כרומגן

95%

הגעה בזמן

95%

מקצועיות

98%

מחיר הוגן

סגור

Version: V3.3.5

הפיקוח של המקצוענים

המטרה שלנו, היא ליצור את רשימת בעלי המקצוע הכי טובים בארץ ולאפשר לכולנו להזמין בעלי מקצוע בראש שקט ובקלות

סינון בעלי מקצוע
  • מוקד בקרת השירות מחייג לעשרות אלפי לקוחותינו מידי חודש ואוסף חוות דעת ודירוגים על בעלי המקצוע.
  • ועדת השירות מתאספת אחת לחודש ובוחנת אם כל בעלי המקצוע עומדים בתנאי השירות עליהם הם חתומים.
  • במקרים בהם נמצא כי בעל מקצוע אינו עומד בתנאי השירות שלנו, אנו מסירים אותו מהאתר לצמיתות.
שירותי גישור בחינם
  • במידה ויש לך מחלוקת מול בעל מקצוע, אנו נפעל מולו בשמך כדי להגיע לפתרון הרצוי.
  • במידת הצורך, אנו שולחים נציג שלנו לבחון את העבודה בדירה בנוכחות הצדדים ולהחליט על הפתרון.
  • בעלי המקצוע מחויבים להחלטות נציג מוקד הגישור שלנו וחתומים על כך כתנאי להופעתם באתר המקצוענים .
חוות דעת ודירוגים
  • כדי לעזור לכם לבחור את בעל המקצוע, אנו מפרסמים באתר את חוות הדעת והדירוגים שלהם.
  • חוות הדעת והדירוגים נאספים ומאומתים אך ורק על ידי מוקד בקרת השירות שלנו ולכן לא ניתנים לזיוף.
  • באמצעות מאות אלפי חוות הדעת של לקוחותינו, יצרנו את רשימת בעלי המקצוע עליהם אנו ממליצים.
מוקד השירות
א׳ - ה׳: 17:00 - 08:30
נחלת יצחק 10, תל-אביב