התקנת מזגן בבניין משותף: מה אומר החוק ומה חשוב לדעת לפני?
אם אתם רוצים להתקין מזגן בבית משותף, עליכם לדעת שמבחינה משפטית הדבר יכול להוות בעיה. מה אומר החוק לגבי התקנת מזגן בבית משותף ומה הפתרונות האפשריים? כל התשובות לפניכם.
הקיץ הישראלי החם והלח הופך את המזגן למוצר חיוני כמעט בכל בית. אולם, בבניינים משותפים, התקנת מזגן, ובמיוחד על קיר חיצוני, עלולה להעלות סוגיות משפטיות וסכסוכים בין שכנים.
אז רגע לפני שאתם ממהרים להזמין מתקין מזגנים מקצועי, נסקור את הנושא מזוויות שונות, נציג את העקרונות המשפטיים ונביא דוגמאות מהפסיקה הרלוונטית. מטרתנו היא לספק לכם את המידע הדרוש כדי להתקין מזגן בביתכם המשותף בראש שקט, תוך שמירה על יחסי שכנות תקינים.
מה החוק לגבי התקנת מזגן בבניין משותף?
תקנון הבית המשותף, הקיים ברוב הבתים בישראל, קובע כללים ברורים לגבי השימוש ברכוש המשותף.
רכוש זה כולל את כל החלקים בבניין שמשמשים את כל הדיירים, כמו הקירות החיצוניים, הגג, הלובי, חדר המדרגות, המעלית והחניה. התקנון אוסר על דיירים לעשות שינויים בדירה שלהם שעלולים לפגוע ברכוש המשותף, במראהו או בערכו.
לדוגמה, התקנת דודי שמש, אנטנות או מצלמות אבטחה על הגג המשותף עלולה לפגוע במראה הבניין או להוות סיכון בטיחותי. באופן דומה, התקנת סורגים, תריסים או עציצים על הקירות החיצוניים עלולה לשנות את מראה הבניין ולפגוע באחידות שלו.
אחד הנושאים הנפוצים שבהם עולה סוגיית השימוש ברכוש המשותף הוא התקנת מזגנים.
בדרך כלל, התקנת מזגן שלא בתוך המסתור הייעודי עלולה לפגוע במראה החיצוני של הבניין ולכן היא אסורה על פי התקנון. זאת משום שמזגנים חיצוניים, במיוחד אם הם גדולים או רבים, עלולים לשנות את חזית הבניין בצורה משמעותית וליצור מראה לא אסתטי.
רוצים להתקין מזגן בבית משותף? תצטרכו את אישור השכנים
במקרים בהם דייר מעוניין להתקין מזגן מחוץ המסתור, חשוב מאוד ליזום שיח פתוח וכנה עם השכנים לפני תחילת ההתקנה. מטרת השיח היא להגיע להסכמה שתאפשר את התקנת המזגן תוך התחשבות מירבית במראה הבניין ובזכויות כל הדיירים.
פנייה לוועד הבית: הוועד הוא הגוף המייצג של הדיירים והוא יכול לסייע בתיאום ובארגון השיח. הוועד יכול לזמן אסיפת דיירים בנושא או ליזום שיחות אישיות עם הדיירים הרלוונטיים.
שיחה ישירה עם השכנים: במידה והנושא אינו דורש דיון רחב, ניתן לפנות ישירות לשכנים שעלולים להיות מושפעים מהתקנת המזגן (למשל, שכנים בקומות העליונות או התחתונות). חשוב לגשת לשיחה בגישה פתוחה ומכבדת, ולהיות מוכנים להקשיב ולהתפשר.
כיצד למצוא פתרונות יצירתיים?
שימוש סביר: התקנת המזגן צריכה להוות בבחינת שימוש סביר ברכוש המשותף, כלומר, היא צריכה להתאים לייעוד של הבניין (מגורים, משרדים וכו') ולמיקום שלו. לדוגמה, התקנת מזגן גדול ורועש בבניין מגורים שקט עלולה להיחשב כשימוש לא סביר.
בנוסף, השימוש במזגן צריך להתאים לצרכי התקופה ולמציאות החיים. בישראל, מזגן נחשב למוצר חיוני בגלל האקלים החם, ולכן התקנתו בדרך כלל תיחשב סבירה.
אי מניעת שימוש דומה מאחרים: התקנת המזגן שלכם לא צריכה למנוע משכנים אחרים להתקין מזגן משלהם. לדוגמה, אם אתם מתקינים מזגן במקום שחוסם את האפשרות של השכן להתקין מזגן משלו, זה עלול להיחשב כשימוש לא סביר.
בתי המשפט בישראל נוטים להתיר התקנת מזגנים על קירות חיצוניים של בתים משותפים, בהתחשב בתנאי האקלים החמים. עם זאת, ההתקנה צריכה להיעשות בצורה שלא תפריע לשכנים או לציבור.
כלומר, על המזגן להיות שקט כדי לא להוות מטרד עבור השכנים, על ההתקנה להיות בטיחותית ולא לסכן את השכנים או את הציבור ושהמראה האסתטי של המזגן לא ישפיע על המראה של הבניין.
התקנת מזגן במרפסת שמש היא נושא נפוץ בישראל, במיוחד לאור הקיץ הישראלי החם. חשוב לדעת כי נכון להיום, אין חוק ספציפי המגדיר את כללי ההתקנה של מזגנים במרפסות.
עם זאת, ישנם מספר עקרונות משפטיים וכללי התנהגות בסיסיים שחשוב להכיר כדי למנוע סכסוכים משפטיים עם השכנים.
אחריות על נזקים לשכנים: למרות שאין חוק מפורש בנושא, בתי המשפט בישראל פסקו לאורך השנים כי דייר המתקין מזגן במרפסת שלו אחראי לכל נזק שייגרם לשכנים כתוצאה מההתקנה או מהשימוש במזגן.
אחריות זו נובעת מחובת הזהירות הכללית המוטלת על כל אדם, וכן מהוראות חוק המקרקעין וחוק המטרדים.
דוגמאות למקרים בהם דייר עלול להיות אחראי לנזקים:
אם מי המזגן מטפטפים על מרפסת השכן שמתחת, הדבר עלול לגרום לנזק לרכוש ולפגיעה באיכות החיים. במקרים מסוימים, מי המזגן עלולים לחלחל לקיר השכן וליצור רטיבות ועובש.
בנוסף, אם מנוע המזגן החיצוני לא מותקן כראוי, הוא עלול ליפול ולגרום לנזק חמור לשכנים. רעש מוגבר ממנוע המזגן עלול להוות מטרד לשכנים ולפגוע באיכות החיים שלהם.
מה עושים במקרה שאין הסכמה עם שאר הדיירים?
במידה ולא ניתן להגיע להסכמה עם השכנים לגבי התקנת המזגן מחוץ לתא המסתור, קיימת אפשרות לפנות למפקח על הבתים המשותפים.
המפקח הוא גורם רשמי מטעם המדינה, שתפקידו לפתור סכסוכים בין דיירים בבית משותף. הוא מוסמך לקבל החלטות מחייבות על סמך החוק, התקנון והנסיבות הספציפיות של המקרה.
תהליך הפנייה למפקח: תחילה,יש להגיש תלונה בכתב למפקח, הכוללת פירוט של הבעיה, ניסיונות הפשרה שנעשו, ומסמכים רלוונטיים (כמו תמונות, חוות דעת מקצועיות, והתכתבויות עם השכנים).
לאחר מכן, המפקח יקיים דיון בנוכחות הצדדים, ישמע את טענותיהם, ויבחן את הראיות. המפקח ייתן החלטה בכתב, המפרטת את נימוקיו ומחייבת את הצדדים לפעול לפיה.
חשוב לדעת: הליך הפנייה למפקח עלול להימשך חודשים ארוכים ולעלות כסף רב (אגרות משפט, שכר טרחת עורך דין, וכדומה). המפקח יבחן את המקרה על סמך החוק והתקנון, אך גם על סמך שיקולים של סבירות והגינות. לכן, לא תמיד ניתן לחזות מראש מה תהיה החלטתו.
לפני פנייה למפקח, תוכלו לשקול את האפשרויות הבאות:
גישור: גישור הוא הליך ליישוב סכסוכים בהסכמה, בעזרת מגשר ניטרלי. הגישור יכול להיות מהיר וזול יותר מהליך משפטי, ולסייע בשימור יחסי השכנות.
פשרה: גם אם לא ניתן להגיע להסכמה מלאה, ייתכן שניתן למצוא פשרה שתספק את שני הצדדים. לדוגמה, ניתן להסכים על מיקום אחר למזגן, על דגם מזגן שפחות מפריע, או על התקנת אמצעים להפחתת רעש.
ייעוץ משפטי: עורך דין המתמחה בדיני בתים משותפים יכול לסייע בהבנת החוק והתקנון, בהערכת הסיכויים והסיכונים של פנייה למפקח, ובמציאת פתרונות יצירתיים לסכסוך